Dnes máme na cyklistickém trhu různý druhy elektrokol a pro lajka je opravdu těžké se mezi nimi správně orientovat. V tomto článku se vám pokusíme vše přehledně popsat, abyste se dokázali zorientovat.
Dnes už pro každého! Záleží na pohlaví, jezdeckém stylu, kondici a zdraví. Horská elektrokola jsou univerzální pro muže i ženy. Liší se dle komponentů a doplňků. Na pánský rám se samozřejmě hůře nastupuje, protože je vyšší. Není však výjimkou, že i ženy volí kola s pánským rámem anebo starší muži volí kola s dámským rámem pro snadnější nástup.
Všude, na elektrokolech lze jezdit stejně jako na běžných kolech. Elektrokola se dělí stejně jako klasická kola.
mají největší škálu využití. Dnešní trend celoodpružených e-biků je nekompromisní. Máme 2 kategorie.
1) Plnotučné e-biky
Ty mají velkou kapacitu baterie 600 Wh a výš + motor s kroutícím momentem 80 Nm a víc. Tyto elektrokola jsou vhodná hlavně do terénu, kde jezdce posouvá své limity, a to především ve technických výjezdových pasážích. Tato kola se chovají skvěle i z kopce dolů v terénu. Váha kola cca 25 kg zajistí skvělou přilnavost k terénu, tím pádem je kolo velmi stabilní a skvěle vede stopu. Tato kola naopak nemají využití v lehkém terénu a po cyklostezkách. Dojezdy jsou velmi individuální, nejvíce záleží na profilu trati. S těmito koly můžete jet i na závody E-bike Enduro, které nabírají na popularitě.
2) Lehké e-biky
Tento druh elektrokol je u nás velmi oblíbený a to i v mladé a střední generaci. Největší rozdíl je v celkové hmotnosti kola. Tato kola tzv. Lightweight e-bike nebo často mají označení SL se liší velikostí baterie, která se standartně pohybuje do 500 Wh a kroutící moment motoru nepřesahuje 65 Nm, čili nástup výkonu je pomalejší, než u klasických elektrokol. Špičkové SL e-biky se hmotnostně pohybují pod 20 kilogramů. Mnozí výrobci těchto elektrokol poskytují externí baterii, která tak navýší dojezd elektrokola. Když na těchto kolech chcete jet jako na plnotučném ebiku, musíte mít natrénováno a našlapáno. Díky nižšímu kroutícímu momentu, jsou tato elektrokola „línější“. V terénu mají skvělé využití a díky nízké hmotnosti se v technických pasážích chovají téměř jako běžná all mountainbike kola. Výhodou je, že se lze na těchto kolech dobře jezdit i na vypnutý režim a šetříte tak baterii. Trendem je, že nové motory s nízkým krouťákem jsou tiché a není poznat, že jedete na elektrokole!!!
najdou největší využití v lehčím až středním terénu. Jízda po městě, cyklostezce, polních a lesních cestách, nebo na singltreku - to je to v čem si tzv. HT elektrokola libují. Zpravidla tyto kola mají sportovní rámovou geometrii vycházející z klasických sportovních kol. Stejný je i rozsah převodů, přičemž cílem je citlivá pomoc motoru, díky správnému přehazování. Pomocí širokých řídítkek a plášťů jsou dobře ovladatelná v terénu.
vynikají při delších výletech. Dominují na zpevněných cestách a cyklostezkách. Pozor – tato kola mají maximální rychlostní podporu do 25 km/hod. Zvládnete na nich i lehčí terén (šotolinové a lesní cesty) a nejsou tak těžká jako horská elektrokola. Zpravidla mají menší kapacitu baterie, ale dělají se tzv. extendéry k delšímu dojezdu. Tato kola se taky dají skvěle využít jako dopravní prostředek ve městech, při dojíždění do práce, za koníčkama atd…
jsou vynikající, především na asfaltovém, či betonovém povrchu. Hmotnost snižuje mimo jiné v častých případech i pevná vidlice. Díky hmotnosti jsou skvěle ovladatelná. V základu disponují zadním nosičem, světlem, blatníky a hydraulickými brzdami, a tak není problém na nich jezdit v civilním oblečení. Nevýhodou se díky nízkému výkonu baterie může zdá nízký dojezd, či časté nabíjení, ale VÝHODOU naopak je, že se baterie rychle dobije za krátký čas, třeba i během kávy na pracovní schůzce.
mají své výhody, ale i limity. Nejvyužívanější jsou u žen a dívek, kteří se tak chtějí vyrovnat svým partnerům na delších trasách a v kopcích. Na rovinách je zase limituje maximální podpora rychlosti čili je to velmi kontroverzní – má to své výhody i nevýhody. Existují však i čipy, které vyřeší problém maximální podpory :) Tato kola dále mají velké využití u starších fitness chlapíků, kteří mají dostatek energie na dlouhé švihy.
jsou na tom podobně jako městská. Mají průměr kol 20 palců. Pohodlná kola na popojíždění po městě, nebo na nákupy. Jejich největší výhoda je samozřejmě jejich skladovost - díky níž se dají dobře uložit v bytě, či kufru auta. Kvůli malým plášťům nejsou vhodná na delší trasy ani do terénu.
Zveřejněno: 22/05/2024
Autor: Milan Myšík jr.