Není tajemstvím, že cyklokros nepatří mezi favority - přežijí totiž jen ti nejsilnější. A co se týče kol, platí to obzvlášť. Proto je náš Crux Elite X1 navržen, aby bezmezně plnil svůj účel v disciplíně cyklokros.
Začněme rámem, zde jsme využili technologii Rider-First Engineered™, kterou jsme poprvé použili na kolech řady Tarmac. Použitím trubek specificky volených podle velikosti jezdce, dovoluje CruXu zachovat stejné charakteristické jízdní vlastnosti pro všechny velikosti rámu. Také se díky tomu mohla značně snížit hmotnost, takže teď CruX váží kolem 900 g při velikosti 56 cm - což je o 400 g méně, než tomu bývalo u jeho předchůdců. Samotný lehký a tuhý rám nemá v cyklokrosu smysl, pokud není kompatibilní s užitím, pro které je určen. Proto byl při jeho výrobě kladen důraz na to, na jakých místech byl kladen větší důraz na tuhost a kde na hmotnost. Také byla snížena výška sedlové trubky o dva centimetry, čímž je sedlovka více exponovaná a pohlcuje více rázů, které způsobuje terén.
Jsme si vědomi toho, že o vítězství v cyklokrosovém závodě mnohdy rozhodují zatáčky a retardéry, s čímž jsme kalkulovali i při vývoji geometrie kola CruX. Horní rámová trubka byla navržena tak, aby se kolo dalo snadno nosit na rameni, když potřebujete rychle seskočit a překonat pár retardérů a k tomu pomůže i dostatečný prostor v rámu a ploché spodní části trubek. Pro dobrou stabilitu a klikaté sekce má geometrie nižší střed a ostrý předek. Tato kombinace pomáhá zvládat zatáčky bez ohledu na terén.
Mysleli jsme i na schopnost odolávat blátu a proto jsme přidali 8 mm prostoru na každé straně mezi pláštěm o šířce 33 mm a konstrukcí rámu. Spousta místa pro hromady bláta. Je skvělé mít lehké kolo, ale hmotnost rámu je irelevantní ve chvíli, kdy je kolo pokryto 5 kg bláta.
CruX Elite X1 je vybaven kvalitními komponenty, které vám pomohou se koncentrovat pouze na závod - hydraulické brzdy SRAM Rival 1, lehká a odolná zapletená plášťová kola Roval SLX 24 a pláště 2BlissReady.
RÁM | FACT 11r carbon, Rider-First Engineered™, 1–3/8" lower bearing, 12×142mm thru-axle, flat mount disc, OSBB |
---|---|
VIDLICE | S-Works FACT 11r carbon, 12×100mm thru-axle |
PŘEDNÍ KOLO | Roval SLX 24 Disc, sealed cartridge hubs, DT Swiss Competition spokes, 24h |
ZADNÍ KOLO | Roval SLX 24 Disc, sealed cartridge hubs, DT Swiss Competition spokes, 24h |
DUŠE | 700×28/38mm, 48mm Presta valve w/ extender |
PŘEDNÍ PLÁŠŤ | Terra Pro, 2Bliss Ready, 700×33mm |
ZADNÍ PLÁŠŤ | Terra Pro, 2Bliss Ready, 700×33mm |
KLIKY | SRAM Rival 1 |
PŘEVODNÍKY | Alloy, 40T |
STŘED | SRAM BB30, 68mm, no spacer |
ŘAZENÍ | SRAM Rival 1, 11-speed |
PŘEHAZOVAČKA | SRAM Rival 1, mid cage |
KAZETA | SRAM PG-1130, 11–32t |
ŘETĚZ | SRAM PC-1130, w/ PowerLink |
PŘEDNÍ BRZDA | SRAM Rival 1, hydraulic disc |
ZADNÍ BRZDA | SRAM Rival 1, hydraulic disc |
ŘÍDÍTKA | Specialized Shallow Drop, 6061, 70×125mm, 31.8mm clamp |
OMOTÁVKA | Specialized CX Pro Gel |
PŘEDSTAVEC | Specialized, 3D forged alloy, 4-bolt, 7-degree rise |
SEDLO | Body Geometry Phenom Comp, Adaptive Edge design, Hollow Cr-Mo rails, 143mm |
SEDLOVKA | Alloy, 2-bolt clamp |
PEDÁLY | Nylon, 105×78×28mm, loose balls w/ reflectors |
Firma Specialized byla
založena v Americe roku 1974 Mikem Sinyardem. O 7 let později vyrábí
své první horské kolo Stumpjumper, které mělo velký úspěch u široké
veřejnosti. V roce 1982 se firma stěhuje ze svých původních malých
skladových prostorů v San Jose do nových prostorů v Morgan Hill.
V následujicích letech vytvořil Specialized velmi úspěšný závodní
tým.
V průběhu dalších let Specialized stále vylepšoval a zdokonaloval svoji
výrobu – např. jako první vyrobil metal-matrix ráfek, který byl
veřejnosti představen v roce 1990. Specialized „rozjel“ velkou reklamní
kampaň v Kanadě a v Evropě, kde začal prodávat.
Během roku 1998 vydal Specialized několik pozoruhodných produktů –
včetně prvního cenově dostupného horského kola Stumpjumper Epic.
Firma Specialized díky svým velkým zkušenostem přišla na
trh s několika převratnými technologiemi, mezi které patří na příklad
systém Body geometry (BG), který vznikl za spolupráce s vědci a lékaři.
Body Geometry je patentovaná technologie navržená tak, aby při zvyšované
výkonnosti sportovce (cyklisty) se zachovávalo pohodlí a snižovala se únava
pohybového aparátu.
Specialized Body Geometry:
Technologie bot zde
Technologie helem zde
Technologie rukavic zde
Technologie sedel zde