Cyklokros je notoricky proslulý zejména náročností na vybavení. Bláto, déšť, sníh a pády - to vše si vybírá svou cenu. Proto jsme CruX Sport osadili rámovou sadou z karbonu FACT 11r, doplněnou o spolehlivé a cenově dostupné řazení Shimano 105. Takže si nemusíte nutně brát půjčku, když si budete chtít dopřát tohle super kolo.
Začněme rámem, zde jsme využili technologii Rider-First Engineered™, kterou jsme poprvé použili na kolech řady Tarmac. Použitím trubek specificky volených podle velikosti jezdce, dovoluje CruXu zachovat stejné charakteristické jízdní vlastnosti pro všechny velikosti rámu. Také se díky tomu mohla značně snížit hmotnost, takže teď CruX váží kolem 900 g při velikosti 56 cm - což je o 400 g méně, než tomu bývalo u jeho předchůdců. Samotný lehký a tuhý rám nemá v cyklokrosu smysl, pokud není kompatibilní s užitím, pro které je určen. Proto byl při jeho výrobě kladen důraz na to, na jakých místech byl kladen větší důraz na tuhost a kde na hmotnost. Také byla snížena výška sedlové trubky o dva centimetry, čímž je sedlovka více exponovaná a pohlcuje více rázů, které způsobuje terén.
Jsme si vědomi toho, že o vítězství v cyklokrosovém závodě mnohdy rozhodují zatáčky a retardéry, s čímž jsme kalkulovali i při vývoji geometrie kola CruX. Horní rámová trubka byla navržena tak, aby se kolo dalo snadno nosit na rameni, když potřebujete rychle seskočit a překonat pár retardérů a k tomu pomůže i dostatečný prostor v rámu a ploché spodní části trubek. Pro dobrou stabilitu a klikaté sekce má geometrie nižší střed a ostrý předek. Tato kombinace pomáhá zvládat zatáčky bez ohledu na terén.
Mysleli jsme i na schopnost odolávat blátu a proto jsme přidali 8 mm prostoru na každé straně mezi pláštěm o šířce 33 mm a konstrukcí rámu. Spousta místa pro hromady bláta. Je skvělé mít lehké kolo, ale hmotnost rámu je irelevantní ve chvíli, kdy je kolo pokryto 5 kg bláta.
Karbonový rám a sada řazení Shimano 105 společně s hydraulickými brzdami a zapletenými koly Axis Sport Disc vám pomůžou v závodě i při objevování blátivých cest.
RÁM | FACT 11r carbon, Rider-First Engineered™, 1–3/8" lower bearing, 12×142mm thru-axle, flat mount disc, OSBB |
---|---|
VIDLICE | S-Works FACT 11r carbon, 12×100mm thru-axle |
PŘEDNÍ KOLO | Axis Sport Disc |
ZADNÍ KOLO | Axis Sport Disc |
DUŠE | 700×28/38mm, 48mm Presta valve w/ extender |
PŘEDNÍ PLÁŠŤ | Tracer Sport, 60 TPI, wire bead, 700×33mm |
ZADNÍ PLÁŠŤ | Tracer Sport, 60 TPI, wire bead, 700×33mm |
KLIKY | Praxis Alba 2D, BB30 |
PŘEVODNÍKY | 46/36T |
ŘAZENÍ | Shimano RS505 disc |
PŘESMYKAČ | Shimano 105 Ez, clamp-on |
PŘEHAZOVAČKA | Shimano 105, short cage, 11-speed |
KAZETA | Shimano 105, 11-speed, 11–28t |
ŘETĚZ | KMC X11, 11-speed w/ Missing Link™ |
PŘEDNÍ BRZDA | Shimano RS505, hydraulic disc |
ZADNÍ BRZDA | Shimano RS505, hydraulic disc |
ŘÍDÍTKA | Specialized Shallow Drop, 6061, 70×125mm, 31.8mm clamp |
OMOTÁVKA | Specialized S-Wrap |
PŘEDSTAVEC | Specialized, 3D forged alloy, 4-bolt, 7-degree rise |
SEDLO | Phenom Sport, 143mm width, steel rails |
SEDLOVKA | Alloy, 2-bolt clamp |
PEDÁLY | Nylon, 105×78×28mm, loose balls w/ reflectors |
Firma Specialized byla
založena v Americe roku 1974 Mikem Sinyardem. O 7 let později vyrábí
své první horské kolo Stumpjumper, které mělo velký úspěch u široké
veřejnosti. V roce 1982 se firma stěhuje ze svých původních malých
skladových prostorů v San Jose do nových prostorů v Morgan Hill.
V následujicích letech vytvořil Specialized velmi úspěšný závodní
tým.
V průběhu dalších let Specialized stále vylepšoval a zdokonaloval svoji
výrobu – např. jako první vyrobil metal-matrix ráfek, který byl
veřejnosti představen v roce 1990. Specialized „rozjel“ velkou reklamní
kampaň v Kanadě a v Evropě, kde začal prodávat.
Během roku 1998 vydal Specialized několik pozoruhodných produktů –
včetně prvního cenově dostupného horského kola Stumpjumper Epic.
Firma Specialized díky svým velkým zkušenostem přišla na
trh s několika převratnými technologiemi, mezi které patří na příklad
systém Body geometry (BG), který vznikl za spolupráce s vědci a lékaři.
Body Geometry je patentovaná technologie navržená tak, aby při zvyšované
výkonnosti sportovce (cyklisty) se zachovávalo pohodlí a snižovala se únava
pohybového aparátu.
Specialized Body Geometry:
Technologie bot zde
Technologie helem zde
Technologie rukavic zde
Technologie sedel zde