Pokud bychom měli být upřímní, tak hliník byl vždycky jádrem našich modelů EVO. Je tuhý, je pevný a alespoň u našich kol, je neskutečně lehký. A vlastně ztělesňuje vše dobré na horských kolech a o tom EVO je. A Epic Comp EVO z hliníku? Jasně, to je přesně ono. A je to proto, že tohle kolo přináší závody do kopců, singletraily i zábavu v cenově dostupném balíčku. Takže hurá - tohle je ten nejvíc epický Epic!
Podíváte-li se po naší kanceláři, uvidíte spoustu Epiců – většina z nich má teleskopické sedlovky, širší pláště a řídítka a trošku větší zdvihy. To je proto, že tihle Epici, které jsme přetvořili na Frankensteiny nejsou jen těmi nejrychlejšími na startovní čáře, ale také jsou vhodné pro nechutně dlouhé vyjížďky, na několika denní etapáky, ale i na rychlé back-country mise. V jednu chvíli jsme si zkrátka uvědomili „Měli bychom taková kola nabízet, ne?“ A tak jsme s tím začali.
Pojďme se podívat na detaily. Zaprvé, EVO má vyšší zdvih vidlice, místo 100 mm je to tedy 120 mm. Tím dosáhnete o jeden stupeň otevřenějšího úhlu vpředu, přesněji 68,5 stupňů. Dále jsme přidali nulový offset teleskopické sedlovky pro lepší kontrolu při sjezdech, ale přitom vás tato geometrie drží nad středem šlapání při prudkých stoupáních. Také jsme přidali širší pláště – 2,3“ Ground Control vpředu a tužší Fastk Trak vzadu s ochranou GRID na bocích.
Epic EVO také nabízí Brain 2.0. OG Brain zcela změnil bikový svět z pohledu na odpružení a to v tom nejlepším slova smyslu. Spousty závodů vyhrál, a zapíchl vlajku do země jakožto lídr v inovaci a vývoje pružení, ale my věděli, že ho můžeme udělat ještě lepší. Jednoduchá fyzika nám ukázala, že posunutím Brainu blíže k zadní ose dosáhneme větší citlivosti. A po dlouhém vývoji a výzkumu je zbrusu nový. Nyní reaguje až neviditelně na nárazy a má mnohem konzistentní chod a ještě má integrované vedení. To znamená, že cesta oleje je lepší a vytváří neuvěřitelně elegantní záležitost, jakou nepřekoná žádná jiná technologie na trhu.
Srdcem konstrukce je hliník M5 s technologií D‘Aluisio Smartweld, která strategicky umístí více svařovacího materiálu tam, kde je potřeba, což vede k hliníkovému rámu, který je více poddajný a tužší v místě téměř všech svárů. Což je naprosto úžasné.
Kolo jako takové je vybaveno 12ti rychlostním řazením SRAM NX Eagle, brzdami SRAM Level TL a zapletenými hliníkovými koly Roval Control.
RÁM
|
Specialized M5 Aluminum w/ D'Aluisio Smartweld Technology, threaded BB, 12×148mm rear spacing, internal cable routing, 100mm of travel |
---|---|
VIDLICE | RockShox Reba RL 29, Motion Control damper, 42mm offset, 15×110mm thru-axle, 120mm of travel |
ZADNÍ TLUMIČ | Custom RockShox Micro Brain shock w/ Spike Valve, AUTOSAG, 51×257mm |
PŘEDNÍ NÁBOJ | Specialized, sealed cartridge bearings, 15×110mm spacing, 28h |
ZADNÍ NÁBOJ | Specialized, sealed cartridge bearings, 12×148mm thru-axle, 28h |
VÝPLET | DT Swiss Industry |
RÁFKY | Roval Control Alloy 29", 25mm internal width |
DUŠE | Standard, Presta valve |
PŘEDNÍ PLÁŠŤ | Ground Control, GRIPTON® compound, 60 TPI, 2Bliss Ready, 29×2.3" |
ZADNÍ PLÁŠŤ | Fast Trak, GRID casing, GRIPTON® compound, 60 TPI, 2Bliss Ready, 29×2.3" |
KLIKY | Truvativ STYLO, DUB |
PŘEVODNÍKY | SRAM Eagle, 32T |
STŘED | SRAM DUB, threaded BB |
ŘAZENÍ | Sram NX Eagle, trigger, 12-speed |
PŘEHAZOVAČKA | SRAM NX Eagle, 12-speed |
KAZETA | SRAM NX Eagle, 12-speed, 11–50t |
ŘETĚZ | SRAM NX Eagle, 12-speed |
PŘEDNÍ BRZDA | SRAM Level TL, hydraulic disc |
ZADNÍ BRZDA | SRAM Level TL, hydraulic disc |
ŘÍDÍTKA | Specialized Alloy Minirise, 10mm rise, 750mm, 31.8mm clamp |
GRIPY | : Specialized Sip Grip, half-waffle, S/M: regular thickness, L/XL: XL thickness |
PŘEDSTAVEC | Specialized XC, 3D-forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise |
SEDLO | Body Geometry Phenom Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm |
SEDLOVKA | : X-Fusion manic, 30.9mm, (S: 100mm, M-XL: 125mm) |
OBJÍMKA | Alloy, 34.9mm |
PEDÁLY | Specialized Dirt |
Firma Specialized byla
založena v Americe roku 1974 Mikem Sinyardem. O 7 let později vyrábí
své první horské kolo Stumpjumper, které mělo velký úspěch u široké
veřejnosti. V roce 1982 se firma stěhuje ze svých původních malých
skladových prostorů v San Jose do nových prostorů v Morgan Hill.
V následujicích letech vytvořil Specialized velmi úspěšný závodní
tým.
V průběhu dalších let Specialized stále vylepšoval a zdokonaloval svoji
výrobu – např. jako první vyrobil metal-matrix ráfek, který byl
veřejnosti představen v roce 1990. Specialized „rozjel“ velkou reklamní
kampaň v Kanadě a v Evropě, kde začal prodávat.
Během roku 1998 vydal Specialized několik pozoruhodných produktů –
včetně prvního cenově dostupného horského kola Stumpjumper Epic.
Firma Specialized díky svým velkým zkušenostem přišla na
trh s několika převratnými technologiemi, mezi které patří na příklad
systém Body geometry (BG), který vznikl za spolupráce s vědci a lékaři.
Body Geometry je patentovaná technologie navržená tak, aby při zvyšované
výkonnosti sportovce (cyklisty) se zachovávalo pohodlí a snižovala se únava
pohybového aparátu.
Specialized Body Geometry:
Technologie bot zde
Technologie helem zde
Technologie rukavic zde
Technologie sedel zde