You’ve seen the look. The, are-they-really-about-to-ride-that-on-a-hardtail look. Well, get ready to get it a lot more aboard the Epic Hardtail. Fast and light meets confident and capable in a bike that’s been bred to redefine what’s possible on a cross-country speed demon. Working towards the lightest bike possible has long been the race within the race, but at what cost? The battle of the grams certainly hasn’t been without its casualties, with hardtail XC race bikes coming to stand for a harsh, twitchy ride at the expense of capability and versatility. But who said fatigue from fighting against your own bike makes you any faster? Instead, recognizing that the fastest bike is more than simply the lightest bike, we said out with the jarred-to-death tail, the measure-your-posterior’s-sorrows-by-the-yard tail and in with the avant-garde tail. The ridiculously capable, mystifyingly comfortable, head-shakingly light and all-around fast, Epic Hardtail. Sure, we optimized every inch of the Epic Hardtail frame to achieve the lightest production hardtail frame in the world anyway, but we also prioritized our commitment to creating an Epic Hardtail that’s as capable as it is comfortable with aggressive singletrack-inspired geometry, increased tire clearance and a frame obsessively engineered for increased vertical compliance, all while creating a bike that lives and breathes the fundamentals of fast. A RockShox Judy Gold fork and SRAM drivetrain highlight the build, effortlessly balancing both value and performance to impressive results.
RÁM
|
Specialized FACT 11m, Progressive XC Geometry, Rider-First Engineered™, threaded BB, 12×148mm rear spacing, internal cable routing |
---|---|
VIDLICE | RockShox Judy Gold, Motion Control damper, Solo Air, 42mm offset, 15×110mm thru-axle, 100mm of travel (XS – 80mm travel) |
PŘEDSTAVEC | 3D-forged alloy, 31.8mm, 7-degree |
OMOTÁVKA | Specialized Trail Grips |
ŘÍDÍTKA | Specialized Alloy XC minirise, double-butted alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 10mm rise, 31.8mm |
SEDLOVKA | Specialized Alloy, Single Bolt, 30.9mm |
ZADNÍ BRZDA | SRAM Level T hydraulic disc, 2-Piston Caliper |
PŘEDNÍ BRZDA | SRAM Level T hydraulic disc, 2-Piston Caliper |
PŘEHAZOVAČKA | SRAM NX Eagle, 12-speed |
ŘADÍCÍ PÁČKY | SRAM NX Eagle, trigger, 12-speed |
KAZETA | SRAM NX Eagle PG-1230, 12-speed, 11–50t |
ŘETĚZ | SRAM SX Eagle, 12-speed w/ PowerLock® |
STŘEDOVÉ SLOŽENÍ | SRAM X1000 Eagle, DUB, 170/175mm 32T |
PŘEVODNÍKY | 32T |
STŘED | SRAM DUB, BSA 73mm, threaded |
RÁFKY | Specialized Alloy, Tubeless Ready, 25mm internal width, 28h |
PŘENÍ NÁBOJ | Alloy, sealed cartridge bearings, 15×110mm thru-axle, 28h |
ZADNÍ NÁBOJ | Alloy, sealed cartridge bearings, 12×148mm thru-axle, 28h |
PŘEDNÍ PLÁŠŤ | Specialized Fast Trak, Control Casing, T5 Compound, 29×2.35 |
PAPRSKY | Stainless, 14g |
ZADNÍ PLÁŠŤ | Specialized Renegade, Control Casing, T5 Compound, 29×2.35 |
DUŠE | Standard, Presta valve |
SEDLO | Body Geometry Power Sport, steel rails |
OBJÍMKA SEDLOVKY | Specialized Alloy 34.9 |
Firma Specialized byla
založena v Americe roku 1974 Mikem Sinyardem. O 7 let později vyrábí
své první horské kolo Stumpjumper, které mělo velký úspěch u široké
veřejnosti. V roce 1982 se firma stěhuje ze svých původních malých
skladových prostorů v San Jose do nových prostorů v Morgan Hill.
V následujicích letech vytvořil Specialized velmi úspěšný závodní
tým.
V průběhu dalších let Specialized stále vylepšoval a zdokonaloval svoji
výrobu – např. jako první vyrobil metal-matrix ráfek, který byl
veřejnosti představen v roce 1990. Specialized „rozjel“ velkou reklamní
kampaň v Kanadě a v Evropě, kde začal prodávat.
Během roku 1998 vydal Specialized několik pozoruhodných produktů –
včetně prvního cenově dostupného horského kola Stumpjumper Epic.
Firma Specialized díky svým velkým zkušenostem přišla na
trh s několika převratnými technologiemi, mezi které patří na příklad
systém Body geometry (BG), který vznikl za spolupráce s vědci a lékaři.
Body Geometry je patentovaná technologie navržená tak, aby při zvyšované
výkonnosti sportovce (cyklisty) se zachovávalo pohodlí a snižovala se únava
pohybového aparátu.
Specialized Body Geometry:
Technologie bot zde
Technologie helem zde
Technologie rukavic zde
Technologie sedel zde