Pojďme si nejprve něco ujasnit – Stumpjumper EVO Comp Alloy 29 není normální trailové kolo. Je postaveno tak, aby padlo hned do ruky. Má položenější předek a delší horní rámovou trubku, takže EVO má těžší řízení, výjimečnou přední trakci a vás bude prosit, abyste vždycky ještě přidali. A s rychlostí, jakou 29“ kola umí, to klidně zvládnete i v tom nejrozbitějším terénu.
Na co vlastně je to „EVO“? EVO je pro ty, co rádi řádí – bikeři, co tíhnou ke gravity disciplínám. Velké dropy, vysoké nakopáváky, skály a kořeny – cokoli z tohohle Stumpjumper EVO zvládne. EVO používá stejnou velikostní řadu jako naše Demo. To vám umožní si vybrat kolo přesně takové, jaké potřebujete – nejen podle změření sedlové trubky, jako jsme zvyklí u většiny kol – zužuje vše na dvě velikosti, S2 a S3. Ty jsou delší, nižší, položenější a mají výšky sedlové a hlavové trubky takové, že vám pomohou ve výběru velikosti přesně pro vás, váš jízdní styl a terén, ve které se nejčastěji pohybujete.
Cíl v návrhu tvaru byl jednoduchý - vytvořit pořádný trail bike. A jak se ukázalo, odvíjí se to především od tuhosti. Rám totiž říká něco vašim rukám a z druhé strany zase něco jiného vašim nohám, s čímž si váš mozek neumí úplně snadno poradit a tím nastává nerovnováha, která se do kola promítá jistou nestálostí. Abychom to napravili, museli jsme se zaměřit na materiál a tvary.
Pokročili jsme pod dráze odpružení s Rx Trail Tune jak na vidlici, tak na zadním tlumiči. Výkon pružení významně závisí na rámu, kolech a velikosti jezdce, proto jsme použili Rx Tune na každém kole uprostřed nastavitelného spektra, čímž získáte největší možný rozsah jak jemně vyladit vaši jízdu. Dalším želízkem v ohni bylo zachovat vlastnosti odpružení skrze všechny velikosti kol – proto jsme RX Tune nastavili specificky pro každou platformu. Takže je jedno jaký rozměr kol upřednostňujete, vaše odpružení bude vždy fungovat lineárně.
Také byly provedeny kroky, které měly za cíl vám usnadnit život s tímto kolem. Středové složení na závit je pro nás triumfálním návratem také jsme udělali více místa pro plášť o rozměru až 3,0“. Také máte možnost jezdit jakýkoli tlumič budete chtít, protože jsme začali používat standardní metrické tlumiče. A možnost úpravy jízdního stylu pomocí Flip Chipu vám dovolí si geometrii uzpůsobit vašemu oblíbenému terénu. Otočením z horního na nižší posazení se sníží i středové složení o 6 mm a hlavová trubka se položí o půl stupně. Také na vás vyskočí drobné detaily, které vás jistě překvapí, jako je nový žebrový tvar chrániče řetězové vzpěry, který zajistí, tichý chod řetězu.
K dokonalosti toto „EVO“ dotváří díly jako zadní tlumič FOX DPX2 (140 mm zdvihu), vidlice FOX Rhythm 36 (150 mm zdvihu), brzdy SRAM Code R a zapletená hliníková kola Roval Traverse 29. A k tomu navrch řazení SRAM NX Eagle abyste se na vrchol kopce vždy dostali bez problémů.
RÁM
|
M5 alloy chassis and rear-end, asymmetrical design, 29 Style-Specific EVO Trail Geometry, threaded BB, fully enclosed internal cable routing, 12×148mm dropouts, sealed cartridge bearing pivots, replaceable derailleur hanger, 140mm of travel |
---|---|
VIDLICE | FOX FLOAT Rhythm 36, GRIP Damper, 44mm offset, 2-position sweep adjust, 15×110mm, tapered alloy steerer, 150mm of travel |
ZADNÍ TLUMIČ | FOX FLOAT DPX2 Performance, Rx Trail Tune, EVOL Air sleeve, 3-position adjustment, 210×50mm |
PŘEDNÍ NÁBOJ | Specialized, sealed cartridge bearings, 15×110mm spacing, 28h |
ZADNÍ NÁBOJ | Specialized, sealed cartridge bearings, 12×148mm thru-axle, 28h |
VÝPLET | DT Swiss Industry |
RÁFKY | Roval Traverse 29, hookless alloy, 30mm inner width, tubeless ready, 28h |
DUŠE | Standard, Presta valve |
PŘEDNÍ PLÁŠŤ | Butcher, GRID casing, GRIPTON® compound, 2Bliss Ready, 29×2.6" |
ZADNÍ PLÁŠŤ | Butcher, GRID casing, GRIPTON® compound, 2Bliss Ready, 29×2.6" |
KLIKY | SRAM NX Eagle, DUB, 170mm |
PŘEVODNÍKY | 30T |
STŘED | SRAM DUB, threaded BB |
ŘAZENÍ | Sram NX Eagle, trigger, 12-speed |
PŘEHAZOVAČKA | SRAM NX Eagle, 12-speed |
KAZETA | SRAM NX Eagle, 12-speed, 11–50t |
ŘETĚZ | SRAM NX Eagle, 12-speed |
PŘEDNÍ BRZDA | SRAM Code R, 4-piston caliper, hydraulic disc, 200mm |
ZADNÍ BRZDA | SRAM Code R, 4-piston caliper, hydraulic disc, 200mm |
ŘÍDÍTKA | Specialized, 6061 alloy, 6-degree upsweep, 8-degree backsweep, 27mm rise, 800mm width |
GRIPY | Sensus Lite |
PŘEDSTAVEC | Specialized Trail, 3D-forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise |
SEDLO | Body Geometry Phenom Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm |
SEDLOVKA | X-Fusion Manic, infinite adjustable, two-bolt head, bottom mount cable routing, remote SRL LE lever, 34.9mm, 150mm of travel |
OBJÍMKA | Alloy, 38.6mm |
PEDÁLY | Specialized Dirt |
Firma Specialized byla
založena v Americe roku 1974 Mikem Sinyardem. O 7 let později vyrábí
své první horské kolo Stumpjumper, které mělo velký úspěch u široké
veřejnosti. V roce 1982 se firma stěhuje ze svých původních malých
skladových prostorů v San Jose do nových prostorů v Morgan Hill.
V následujicích letech vytvořil Specialized velmi úspěšný závodní
tým.
V průběhu dalších let Specialized stále vylepšoval a zdokonaloval svoji
výrobu – např. jako první vyrobil metal-matrix ráfek, který byl
veřejnosti představen v roce 1990. Specialized „rozjel“ velkou reklamní
kampaň v Kanadě a v Evropě, kde začal prodávat.
Během roku 1998 vydal Specialized několik pozoruhodných produktů –
včetně prvního cenově dostupného horského kola Stumpjumper Epic.
Firma Specialized díky svým velkým zkušenostem přišla na
trh s několika převratnými technologiemi, mezi které patří na příklad
systém Body geometry (BG), který vznikl za spolupráce s vědci a lékaři.
Body Geometry je patentovaná technologie navržená tak, aby při zvyšované
výkonnosti sportovce (cyklisty) se zachovávalo pohodlí a snižovala se únava
pohybového aparátu.
Specialized Body Geometry:
Technologie bot zde
Technologie helem zde
Technologie rukavic zde
Technologie sedel zde