Zatímco karbon si získává pozornost většiny, hliník rozhodně ještě není ze hry, především ten prémiový M5 s technologií D'Aluisio Smartweld, který jsme použili u dámského kola Epic Comp. Je lehký skoro jako karbonový a tím pádem ideální pro XC ježdění i závodění.
Závodní tratě se za poslední roky hodně změnily. Jsou mnohem více technické, prudší a jednoduše je to větší výzva je zvládnout. Nicméně, než abychom se z toho jen třásli, rozhodli jsme se tomu jít naproti a chopili jsme se příležitosti. Udělali jsme si souhrn částí, které ovlivňují ovládání kola, jako je úhel hlavové trubky, reach, stack, délka řetězové vzpěry, postavení vidlice atp. a snažili se to celé přehodnotit. Zvýšením hodnoty délky reach bude kolo stabilnější ve vyšších rychlostech a zásadně pohodlnější při jízdě. Sedlovka? Průměr 30.9 mm. Úhel hlavovky? Trošku jsme ho podkopli, ale jen tak, abychom nezhoršili vlastnosti ovládání. Vidlice s offsetem 42 mm pro hravé otáčení v utažených zatáčkách.
Dále je tu nová verze technologie Brain, Brain 2.0. Brain změnil pohled na svět tlumičů a to jak na jeho výhody, tak i efektivitu. A je to skvělé. Skutečný vůdce z hlediska inovací a vývoji tlumičů, nicméně i tak jsme věděli, že je vždy co zlepšovat. Jednoduchá fyzika nám pověděla, že posunutím Brainu směrem k zadní ose bude fungovat citlivěji. A po nespočtu hodin strávených s týmem RockShox jsme přišli s více než obyčejným upgradem. Je úplně nový. Nyní reaguje hladce na každý zpětný ráz od výmolů a jiných překážek. Funguje více plynuleji a má integrované hadice v tlumícím systému. To zlepšuje průtok oleje a vytváří skvělý balíček toho nejlepšího na trhu.
Srdcem konstrukce je hliník M5 s exkluzivní technologií D'Aluisio Smartweld, která strategicky umísťuje více svářecího materiálu tam, kde je to nejvíc potřeba. Výsledkem je kolo s hliníkovým rámem, které je více kompatibilnější a mnohem tužší.
Dámský Epic Comp Alloy je vybaven 11ti rychlostním řazením SRAM GX, zadním chytrým tlumením RockShox Brain s speciálně upravenou citlivostí pro ženy, brzdami SRAM Level TL a zapletenými hliníkovými koly Roval Control. Všechny kontaktní body jsou uzpůsobeny ženám, ať už jde o Sip Gripy, řídítka a jejich užší šířku či o specificky dámské sedlo Myth Sport.
RÁM
|
Specialized M5 Aluminum w/ D'Aluisio Smartweld Technology, threaded BB, 12×148mm rear spacing, internal cable routing, 100mm of travel, flex pivot |
---|---|
VIDLICE | RockShox Reba RL 29, Solo Air, compression / rebound adjust, tapered alloy steerer, 42mm offset, 110×15mm Maxle® Stealth thru-axle, 100mm of travel, RX Women's Tune |
ZADNÍ TLUMIČ | RockShox Brain, Women's Rx Tune, AUTOSAG, 51×257mm |
PŘEDNÍ NÁBOJ | Specialized, sealed cartridge bearing, 15×110mm spacing, torque caps, 32h |
ZADNÍ NÁBOJ | Specialized, sealed cartridge bearings, 12×148mm thru-axle, 32h |
VÝPLET | DT Swiss Industry, stainless, 3-cross, 2.0" |
RÁFKY | Roval Control 29, hookless alloy, 22mm internal width, tubeless-ready, 32h |
DUŠE | Standard, Presta valve |
PŘEDNÍ PLÁŠŤ | Fast Trak, GRIPTON compound, 2Bliss Ready, 29 × 2.3" |
ZADNÍ PLÁŠŤ | Fast Trak, GRIPTON compound, 2Bliss Ready, 29 × 2.1" |
KLIKY | Race Face Aeffect, 6000 Series alloy |
PŘEVODNÍKY | Steel, 28T |
STŘED | Race Face PF30 |
ŘAZENÍ | SRAM GX, trigger, 11-speed |
PŘEHAZOVAČKA | SRAM GX, long cage, 11-speed |
KAZETA | SRAM XG 1150, 11-speed, 10–42t |
ŘETĚZ | KMC X11, 11-speed w/ Missing Link™ |
PŘEDNÍ BRZDA | SRAM Level TL, hydraulic disc, organic pads, 160/180mm rotor |
ZADNÍ BRZDA | SRAM Level TL, hydraulic disc, organic pads, 160 rotor |
ŘÍDÍTKA | Specialized Mini-rise, 6000 alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 10mm rise, 720mm width, 31.8mm clamp |
GRIPY | Specialized Sip Grip, half waffle |
PŘEDSTAVEC | Specialized XC, 3D-forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise |
SEDLO | Women's Body Geometry Myth Sport, steel rails, 155mm |
SEDLOVKA | Specialized, alloy, single bolt, 30.9mm |
OBJÍMKA | Alloy, 34.9mm |
PEDÁLY | Specialized Platform, 9/16" spindle |
Firma Specialized byla
založena v Americe roku 1974 Mikem Sinyardem. O 7 let později vyrábí
své první horské kolo Stumpjumper, které mělo velký úspěch u široké
veřejnosti. V roce 1982 se firma stěhuje ze svých původních malých
skladových prostorů v San Jose do nových prostorů v Morgan Hill.
V následujicích letech vytvořil Specialized velmi úspěšný závodní
tým.
V průběhu dalších let Specialized stále vylepšoval a zdokonaloval svoji
výrobu – např. jako první vyrobil metal-matrix ráfek, který byl
veřejnosti představen v roce 1990. Specialized „rozjel“ velkou reklamní
kampaň v Kanadě a v Evropě, kde začal prodávat.
Během roku 1998 vydal Specialized několik pozoruhodných produktů –
včetně prvního cenově dostupného horského kola Stumpjumper Epic.
Firma Specialized díky svým velkým zkušenostem přišla na
trh s několika převratnými technologiemi, mezi které patří na příklad
systém Body geometry (BG), který vznikl za spolupráce s vědci a lékaři.
Body Geometry je patentovaná technologie navržená tak, aby při zvyšované
výkonnosti sportovce (cyklisty) se zachovávalo pohodlí a snižovala se únava
pohybového aparátu.
Specialized Body Geometry:
Technologie bot zde
Technologie helem zde
Technologie rukavic zde
Technologie sedel zde