Pokud chcete znát náš názor, už je to dávno, co něco pořádně provětralo svět hardtailových kol. A proto je tu naše kolo Epic Hardtail Pro Carbon. S novou geometrií, šíleně lehkým rámem a osazením od bohů cyklistiky – je tohle kolo připraveno změnit pravidla hry
Za poslední dekádu se cross country, XC, závody značně změnily, přitvrdily - tratě jsou náročnější, více technické a obecně už to dávno není dupání po polňačce. Z toho důvodu kvalitní XC kola není jen lehké a tuhé, ale musí být schopno stejně stoupat i sjíždět. Pro novou geometrii jsme vzali stávající XC race geometrii a přidali něco DNA Trail geometrie. Jinými slovy - delší horní rámová trubka, nižší hlavová trubky, více položený hlavový úhel. Výsledkem je výrazně lepší stabilita ve sjezdech a také lepší velikostní rozpětí jednotlivých velikostí. Samozřejmě bez ovlivnění schopnosti neohroženě stoupat vzhůru. Co se týče hmotnosti, kladli jsme si otázku: "Jak odlehči něco, co už je teď hodně lehké?" Řešení je vzít jedny z nejlepších inženýru v oboru, dát je do jedné místnosti a nechat kouzlit.
Zatím existovali pouze 2 řešení, jak rám odlehčit - použít méně karbonových vláken stávající kvality, nebo použít méně karbonových vláken vyšší kvality. Možnost jedna není nikdy dobrá volba, protože obětujete tuhost a odolnost rámu. Možnost dva, je ta kterou jsme zvolili. Jen jsme si nebyli hned jistí, kolik vlastně gramů ve finále ušetříme použitím vyšší kvality karbonového vlákna. Jsou tedy ještě další možnosti hmotnostních úspor? Zjistili jsme, že potenciál je v preciznějším vrstvení karbonu a šli do toho.
Využitím technologie Rider-First Engineered™, každá velikost rámu Epic Hardtail je specifická - vrstvení karbonu a tvar trubek jsou navrženy na základě stovek hodin jízdních dat. A co to znamená pro Vás, pro jezdce? Nejenom optimální tuhost, hmotnost a ovladatelnost bez rozdílu velikosti, ale také zjištění, jak kolo dále odlehčit formou úprav vrstvení karbonu.
Pomocí studií vrstvení jsme objevili, že detailnější kontrolou konstrukce a rozvržení vrstev je možné výrazně snížit hmotnost při zachování všech žádoucích jízdních charakteristik závodního XC kola. Díky tomuto objevu nyní je každý rám tvořen komplexněji tvarovanými pláty s ještě propracovanějším vrstvením. I když to celý proces výroby komplikuje, umožňuje nám to ještě více "programovat" vlastnosti kola. Výsledkem je lehčí rám se silnějšími spoji a výrazným zvýšením tuhosti.
Výbava zahrnuje zakázkově laděnou vidlici RockShox SID se systémem Brain, 12ti rychlostní sadu SRAM X01 Eagle™ a rychlá karbonová, ručně zapletená, kola Roval Control Carbon.
RÁM
|
Specialized FACT 11m, XC Geometry, internal split-housing cable routing, PF30 BB, 12×148mm rear-end, triangulated post-mount 160mm brake |
---|---|
VIDLICE | : RockShox SID Brain 29, Solo Air, Top-Adjust brain-fade, 51mm offset, 15×110mm thru-axle (S: 90mm, M-XL: 100mm) |
PŘEDNÍ NÁBOJ | Specialized, sealed cartridge bearings, 15×110mm spacing, 28h |
ZADNÍ NÁBOJ | DT Swiss 350, Star Ratchet, 36t engagement, SRAM XD driver body, 12mm thru-axle, 148mm spacing, 28h |
VÝPLET | DT Swiss Industry |
RÁFKY | Roval Control Carbon, 25mm internal width, tubeless-ready |
DUŠE | Presta, 60mm valve |
PŘEDNÍ PLÁŠŤ | Fast Trak, GRIPTON® compound, 60 TPI, 2Bliss Ready, 29×2.3" |
ZADNÍ PLÁŠŤ | Fast Trak, GRIPTON® compound, 60 TPI, 2Bliss Ready, 29×2.1" |
KLIKY | Truvativ STYLO Carbon, DUB |
PŘEVODNÍKY | SRAM Eagle, 32T |
STŘED | SRAM, DUB, PF30 |
ŘAZENÍ | SRAM X01 Eagle, trigger, 12-speed |
PŘEHAZOVAČKA | SRAM X01 Eagle, 12-speed |
KAZETA | SRAM XG-1295 Eagle, 12-speed, 10–50t |
ŘETĚZ | SRAM GX Eagle, 12-speed |
PŘEDNÍ BRZDA | SRAM Level TLM, hydraulic disc |
ZADNÍ BRZDA | SRAM Level TLM, hydraulic disc |
ŘÍDÍTKA | S-Works Carbon Mini Rise, 6-degree upsweep, 8-degree backsweep, 10mm rise, 750mm, 31.8mm |
GRIPY | : Specialized Sip Grip, half-waffle, S/M: regular thickness, L/XL: XL thickness |
PŘEDSTAVEC | Specialized XC, 3D-forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise |
SEDLO | Body Geometry Phenom Expert, Adaptive Edge design, hollow titanium rails, carbon fiber base, 143mm |
SEDLOVKA | Specialized Carbon, single-bolt, 27.2mm |
OBJÍMKA | Specialized Alloy, 30.0mm |
PEDÁLY | Specialized Dirt |
Firma Specialized byla
založena v Americe roku 1974 Mikem Sinyardem. O 7 let později vyrábí
své první horské kolo Stumpjumper, které mělo velký úspěch u široké
veřejnosti. V roce 1982 se firma stěhuje ze svých původních malých
skladových prostorů v San Jose do nových prostorů v Morgan Hill.
V následujicích letech vytvořil Specialized velmi úspěšný závodní
tým.
V průběhu dalších let Specialized stále vylepšoval a zdokonaloval svoji
výrobu – např. jako první vyrobil metal-matrix ráfek, který byl
veřejnosti představen v roce 1990. Specialized „rozjel“ velkou reklamní
kampaň v Kanadě a v Evropě, kde začal prodávat.
Během roku 1998 vydal Specialized několik pozoruhodných produktů –
včetně prvního cenově dostupného horského kola Stumpjumper Epic.
Firma Specialized díky svým velkým zkušenostem přišla na
trh s několika převratnými technologiemi, mezi které patří na příklad
systém Body geometry (BG), který vznikl za spolupráce s vědci a lékaři.
Body Geometry je patentovaná technologie navržená tak, aby při zvyšované
výkonnosti sportovce (cyklisty) se zachovávalo pohodlí a snižovala se únava
pohybového aparátu.
Specialized Body Geometry:
Technologie bot zde
Technologie helem zde
Technologie rukavic zde
Technologie sedel zde